quinta-feira, 22 de agosto de 2013

Two full days of information!

Anteontem e ontem foram dois dias intensivos. O "intake" do programa é intensivo mas, se formos aceites é já meio caminho andado para iniciar imediatamente o programa. 

No primeiro dia fomos muito bem recebidos por uma assistente de psicologia. Também ela alguém que percebe perfeitamente os nossos sentimentos pois chegou a pesar 250kg e quase que perdeu a vida dela ao tentar emagrecer. Felizmente hoje está muito bem, não é magra mas, como ela própria diz, tem saúde e está feliz com o seu estilo de vida. Estas experiências motivam-me bastante. Para além disso, ainda dão mais força à minha ideia e opinião que o mais importante é a minha saúde e não seguir os estereótipos da sociedade em relação ao peso e ser magra. 

Éramos um grupo muito diverso de 8 pessoas entre os 20 e os 55 anos. É interessante ver como pessoas que não se conhecem partilham experiências da sua vida e partes da sua vida tão pessoais com "estranhos". Penso que o facto de estarmos ali com o mesmo objectivo e sabendo que essas experiências de vida também foram uma causa para a obesidade fizeram com que falássemos mais abertamente.

O primeiro dia foi quase totalmente dedicado a preenchermos "quinhentos mil" formulários e questionários a nível psicológico e como lidamos como certas situações na nossa vida. Muito em relação à comida e ao exercício físico. Durante este tempo as diferentes disciplinas do programa apresentaram-se e explicaram globalmente os seus objectivos. 

O segundo dia foi também intensivo mas, na minha opinião, mais interessante. Tivemos 4 entrevistas individuais com as diferentes disciplinas em que discutimos os nossos objectivos pessoais e, principalmente, porque pensamos que somos candidatos adequados ao programa. O facto de termos participado nestes dois dias não nos garante que vamos participar no programa. Dentro de 3-4 semanas somos chamados para mais uma conversa com a psicóloga e ela irá dizer o que a equipa decidiu. 

Estes dias foram muito estranhos em termos de alimentação... embora tivesse a fazer a preparação para entrar no programa e ouvir constantemente o que é necessário não consegui seguir a alimentação cuidada e comi mais do que devia e, principalmente, alimentos que não devia. Com a desculpa, que não é desculpa absolutamente nenhuma, que queria "despedir-me" destes alimentos... Muito estranho mesmo como o nosso cérebro e as nossas emoções trabalham... 

Mas, já passou, já racionalizei e hoje estou novamente no bom caminho e vou continuar! Sábado é dia de resultados mas, não espero milagres e sei que vou ver o meu peso a subir. Provavelmente é o que necessito, ser confrontada com a realidade para colocar na "balança" o resultado da primeira semana e o resultado desta semana...

Até já!

Nederlands


Ergisteren en gisteren zijn twee intensieve dagen geweest. De intake is intensief maar als we aangenomen worden om deel te nemen aan het programma is er al veel informatie en kunnen we meteen beginnen.

De eerste dag zijn we door een assistent van psychologie heel goed ontvangen. Ze is ook een ervaringsdeskundige en begrijpt heel goed hoe we ons voelen. Ze heeft ooit 250kg gewogen en is bijna overleden in haar pogingen om af te vallen. Gelukkig is ze nu gezond en ziet ze heel goed uit. Ze is niet mager, maar zoals ze zegt, ze is gezond en ze voelt zich gelukkig met haar levensstijl. Deze ervaringen geven mij veel motivatie. Ze bevestigen ook mijn mening dat het aller belangrijkste is mijn gezondheid en niet het volgen van de stereotypen van de maatschappij wat betreft het gewicht.

De groep was heel divers, we waren met 8 personen tussen de 20 en de 55 jaar. Het is interessant om te zien hoe mensen die elkaar helemaal niet kennen zoveel gevoelige en persoonlijke ervaringen aan elkaar vertellen. Ik denk dat deze openheid iets te maken heeft met het hebben van hetzelfde doel en ook het besef dat veel van deze ervaringen een oorzak waren voor de obesitas. 

De eerste dag was bijna alleen maar het invullen van "honderdduizend" formulieren: psychische testen over hoe we omgaan met verschillende situaties. Heel veel gericht op het eet- en beweeg patroon. Gedurende deze tijd zijn de verschillende disciplines gekomen om zich voor te stellen en zijn doelen globaal uit te leggen. 

De tweede dag was ook intensief maar, naar mijn mening, veel interessanter. We hebben vier individuele gesprekken gehad met de verschillende disciplines. In het gesprek zijn onze individuele doelen besproken en ook waarom we vinden dat we geschikte kandidaten zijn voor het programma. De intake geeft geen garantie op deelname aan het programma. Binnen 3-4 weken zullen we uitgenodigd worden voor een adviesgesprek met de psycholoog en in dit gesprek krijgen we te horen of het team vindt dat we kunnen deelnemen. 

Deze laatste dagen zijn heel vreemd geweest voor mij wat betreft het eetpatroon... ik bedoel ik was bezig met de intake van het programma. Steeds hoorde ik wat nodig is om mijn leefstijl te veranderen. En toch heb ik het gezond eetpatroon niet kunnen volgen. Ik heb teveel gegeten en dingen gegeten die ik niet moet eten. Met als excuses, in mijn hoofd, dat ik afscheid moet nemen van deze dingen... Heel vreemd hoe mijn hersenen en mijn emoties werken...

Maar, ok, het is nu achter de rug. Ik ben meer rationeel gaan denken en ik ben weer op de goede weg! Zaterdag ga ik kijken hoe dit heeft gewerkt op de resultaten. Ik verwacht geen wonder en ik weet dat ik ben bijgekomen. Waarschijnlijk is het alleen maar goed dat ik geconfronteerd wordt met de werkelijkheid en ik ga wegen het resultaat van de eerste week met het resultaat van deze week om conclusies te trekken!

Tot straks!

Sem comentários:

Enviar um comentário