sábado, 17 de agosto de 2013

The program and results from the second week!

Bem, tenho que começar por expressar como me senti naquela sala, naquela noite.

Cheguei a tempo, fui recebida pela pessoa que ia dar a informação. Disse-me o seu nome, ofereceu-me algo para beber e disse que podia ir para a sala sentar-me. Fui sozinha porque o meu marido ficou em casa com o nosso filho. Não me lembrei de pedir à minha mana para ir comigo. Mas, também tenho a dizer que sempre fiz tudo muito independentemente. Portanto nem pensei muito no assunto e simplesmente fui.
Ao entrar na sala, vi pessoas com todas as formas e tamanhos. Literalmente tamanhos como o meu e muito mais acima do meu. E todas acompanhadas por alguém. Nessa altura senti-me só sim... Entretanto chegaram mais duas raparigas também sozinhas e o sentimento desvaneceu um pouco. 
Depois dei por mim a medir as pessoas que lá se encontravam. E penso que a maioria fazia o mesmo, quem tem mais peso que eu? Olha aquela senhora é mais alta sim mas também é muito, mas muito mais pesada. É um sensação muito estranha... 
No início senti o ambiente na sala um pouco pesado, palavra mesmo apropriada neste contexto. Depois de uma das participantes ter contado a sua história parece que ficamos todos mais à vontade. Em seguida foi a pausa e houve bastante interacção. Por isso, na segunda parte da noite o ambiente estava completamente diferente e muito mais descontraído. 

O programa em si é, como já tinha dito num outro post, multidisciplinar. Para ser sincera não há muito a acrescentar ao que já tinha escrito. Durante esta sessão salientaram bastante o aspecto de que temos de investir no programa se queremos ter resultados. E os resultados não são simplesmente a perda de peso. Segundo a visão deles a perda de peso é uma consequência do resultado de mudar o estilo de vida, em termos de alimentação, de exercício e do modo como lidamos com as situações relacionadas com estes dois pontos.

Antes de ir à sessão já tinha a certeza que queria participar no programa. E a informação que foi dada apenas reforçou a minha decisão. Por isso, na pausa inscrevi-me logo e tenho o intake terça e quarta-feira da próxima semana. Depois é esperar o que a equipa decide. 

Quanto a esta semana... não foi das melhores, a alimentação correu relativamente bem. O meu grande problema é sempre depois do jantar. Embora coma bem durante todo o dia e jante também correctamente sinto sempre necessidade de comer algum tempo depois do jantar. Ainda não consegui perceber muito bem porquê. E, como esta semana foi muito stressante porque tive que acabar um trabalho que tinha que ser entregue ontem fiz algumas asneiras em relação à alimentação e não consegui fazer exercício nem sequer uma vez durante esta semana. 
Claro que teve repercussões nos resultados. Por acaso até estava à espera de ter ganho peso mas, a balança esta manhã, mostrou o mesmo peso que a semana passada. Pronto, não perdi peso como desejaria mas também não ganhei. Não me sinto completamente contente porque gostava de ter perdido mas sei quais as causas para não ter acontecido. Por isso agora é continuar! E como esta semana é semana de férias sem stresses espero melhores resultados dentro de uma semana! 

Até já!

Nederlands


Om te beginnen zal ik jullie vertellen hoe ik me heb gevoeld in die ruimte waar de informatie is gegeven. 

Ik was op tijd aangekomen, diegene die de informatie zou geven heeft me ontvangen. Hij vertelde zijn naam, zei dat ik een kopje koffie mag pakken en daarna kon ik gaan zitten. Ik ben alleen gegaan omdat mijn man op onze zoon moest passen. Ik dacht niet om mijn zus te vragen om met mij te komen. Maar, ik moet zeggen, ik ben altijd heel zelfstandig geweest. Daarom heb ik niet veel aan dit punt gedacht en ben ik gewoon gegaan. 
Toen ik binnen kwam in de ruimte waar de bijeenkomst zou plaatsvinden zag ik mensen met alle "vormen" en van alle "maten". Letterlijk mensen met een maat zoals ik maar ook mensen met maten veel groter dan ik. En iedereen had iemand bij zich. Op dat moment heb ik me wel alleen gevoeld... Intussen zijn twee andere vrouwen binnengekomen en ze waren ook alleen. Toen heb was het gevoel van alleen zijn minder geworden.
Ineens besef ik waar ik mee bezig was. Ik was de mensen aan "meten". En ik denk dat iedereen ook dit deed. Wie heeft meer gewicht dan ik? Kijk die vrouw daar is langer maar ze heeft ook veel meer gewicht dan ik... en zo gingen mijn gedachten door. Het is een raar gevoel om hiermee bezig te zijn in een ruimte waar ik wist dat iedereen met hetzelfde doel was... 

In het begin was de sfeer een beetje gespannen. Halverwege de presentatie is er een ervaringsdeskundige aan het woord geweest om haar verhaal en ervaringen te vertellen met het programma. Daarna was de sfeer anders, meer ontspannen. Na haar verhaal was pauze en er is veel interactie geweest tussen de aanwezigen. Hierdoor was de sfeer tijdens het tweede gedeelte van de bijeenkomst veel ontspanner. 

Het programma is, zoals ik in een andere post heb geschreven, multidisciplinair. Om eerlijk te zijn heb ik niet veel meer toe te voegen aan de informatie die ik al geschreven had. Gedurende de bijeenkomst hebben ze benadrukt dat je veel moet investeren als je resultaten wilt boeken. En het resultaat is niet het afvallen. Het afvallen is eigenlijk een gevolg van het hoofd resultaat, het veranderen van je leefstijl op het gebied van eten, bewegen en het omgaan met het eten en het bewegen. 

Voordat ik naar de bijeenkomst ging wist ik al dat ik wilde deelnemen aan het programma. De informatie die gegeven was heeft alleen mijn besluit bevestigd. Daarom heb ik me meteen aangemeld in de pauze en ik heb volgende week dinsdag en woensdag de intake. Daarna moet ik afwachten totdat het team een besluit neemt. 

Wat betreft deze week... het was niet mijn beste week. Het eten ging redelijk goed. Maar mijn groot probleem is altijd na het avondeten. Ondanks het feit dat ik overdag voldoende en goed eet en ook goed dineert voel ik altijd een behoefte aan iets te eten een tijd na het avondeten. Ik kan nog niet begrepen waarom. Bovendien is deze week heel stressvol geweest omdat ik een toets gisteren moest inleveren. Dus ik heb vaak in de avond verkeerd gegeten. Daarbij komt nog dat ik niet heb kunnen bewegen, niet eens een keer in de week.
Logisch merk je meteen de resultaten. Ik dacht dat ik bijgekomen was. Maar vanmorgen heb ik me gewogen en het gewicht is stabiel gebleven. Ok, ik ben niet afgevallen zoals ik wenste maar ik ben ook niet bijgekomen. Ik voel me niet helemaal tevreden omdat ik echt wat gewicht wilde verliezen, maar ik weet waarom dit niet is gebeurd. Dus gewoon blijven doorgaan zoals ik bezig was! En omdat deze week is vakantieweek zonder stress hoop ik op betere resultaten volgende week!

Tot straks!



1 comentário: