sábado, 5 de outubro de 2013

The starting weeks!

Comecei mesmo com o programa há cerca de duas semanas. Já tinha recebido algumas cartas com as primeiras sessões e há 3 semanas atrás a psicóloga confirmou que posso iniciar o programa.
A consulta com a psicóloga em que me foi dito que podia iniciar o programa foi bastante rápida. Simplesmente me mostrou os relatórios das diferentes disciplinas. Nada de novo nem especial, tudo o que tinha falado com eles. Depois deu-me os resultados dos testes psicológicos. Quase todos, a meu ver, correctos. Apenas o teste que demonstra se as nossas emoções influenciam o comermos em demasia não apresentou nada de anormal. Embora eu saiba que as emoções no meu caso tenham bastante influência. Nas próximas sessões com a psicóloga vamos esclarecer este ponto.

Também tive as duas primeiras consultas com a psicóloga que vai acompanhar o meu programa. Gosto muito dela e, sinto que vou conseguir falar com ela sobre as coisas que possam influenciar a mudança do meu estilo de vida. Esse foi um dos pontos que, desde o inicio, foi focado. Se não "clicasse" com o psicólogo deveremos logo dizer pois é essencial termos uma boa relação com o mesmo e nos sentirmos à vontade para falar. Estas primeiras sessões são para ela conhecer-me melhor e o meu percurso de vida. Principalmente até que ponto pode ter influência no estilo de vida que adoptei e na relação que tenho com a comida. Na última sessão fizemos um genograma. Interessante analisar os laços familiares a fundo, não é todos os dias que o fazemos. Também descobrir padrões em termos de estilo de vida ou hábitos alimentares. Tenho a certeza que estas sessões vão tornar claro o porquê de certos hábitos que desenvolvi e, mais importante ainda, como os posso mudar. 

Iniciei a actividade física, aquarobics. Gosto mas ainda tenho que aprender a tirar mais proveito. No entanto, sou muito sincera. Na semana que iniciei o programa fui fazer corrida e gostei muito mais. A sensação de liberdade é imensa e estar ao ar-livre faz-me sentir muito bem. Mas, como este tipo de exercício é de impacto alto e eu estou a iniciar a actividade física não me foi aconselhado ainda. Dentro de uma semana tenho a consulta com o fisoterapeuta, vou falar com ele abertamente sobre os primeiros 3 meses continuar com o aquarobics mas nos 3 meses seguintes mudar para o Nordic Walking ou o start to run. Vamos ver qual é a opinião dele. 
O problema agora está em que, fora o dia que vou fazer aquarobics, ainda não consegui encontrar uma rotina para fazer exercício físico, pelo menos, mais 1 ou 2 vezes por semana. Sendo que 2 vezes seria mesmo o ideal. 

Esta semana tivemos a primeira sessão de alimentação em grupo. Embora o conteúdo em termos de teoria não seja nada novo, devido à minha profissão e ao facto de já ter seguido este tipo de alimentação, foi bom trocar experiências com o grupo e receber tips da nutricionista sobre como lidar com certas situações. Fui confrontada com o facto de poder avançar nestas sessões pelo facto de já ter conhecimentos teóricos suficientes. Mas, isso significa também mudar de grupo. Decidi por isso não o fazer. Sei o quão importante é a dinâmica num grupo e como um grupo ou, pelo menos, determinadas pessoas do grupo, podem ser de ajuda. Dentro de uma semana e meia é a próxima sessão. 

Durante estas duas semanas continuei com o programa de alimentação como o tenho feito. As noitinhas continuam a ser o meu grande problema. E, esta semana foi completamente terrível. Estive doente, não consegui manter o ritmo na alimentação, não fiz o plano semanal para cozinhar o que resultou em comida mais rápida e não contendo todos os nutrientes. Comi à noite mais do que devia e alimentos que não devia. Resultado, aumentei 700gr esta semana.... pelo menos sei exactamente o porquê. Agora é deixar isso para trás e voltar à rotina das semanas anteriores. Para a frente é que é caminho, por isso, cabeça erguida e confiança que a próxima semana vai correr bem!

Para finalizar, e embora esta semana tenho ganho peso, o saldo é, até agora -5kg no total! :)

Até já!

Nederlands


Twee weken geleden ben ik met het programma gestart. Ik had al een aantal brieven ontvangen met de eerste afspraken en 3 weken geleden heb ik het advies gesprek met de psycholoog en ze heeft het bevestigd dat ik met het programma kon starten. Deze afspraak was heel kort. Ze heeft me alleen de rapporten laten zien van de verschillende disciplines. Daar stond niks nieuws of special, stond alleen wat ik met hun had gesproken. Daarna heeft ze de uitslagen gegeven van de psychologische testes. Bijna allemaal correct. Alleen de test over emoties en eten gaf aan dat ik niet een emotioneler eten bent. Terwijl ik weet dat de emoties een grote invloed hebben op mijn eetgedrag. Dit punt zal opgepakt worden in de volgende sessies met de psycholoog. 

Inmiddels heb ik de eerste twee sessies gehad met de psycholoog die mij gaat begeleiden tijdens het traject. Ik voel me op mijn gemak met haar en ik weet dat het gaat lukken om met haar te praten over wat invloed kan hebben in het veranderen van mijn leefstijl. Vanaf het begin is het duidelijk gemaakt dat het moest "clicken" tussen ons en de psycholoog. Als dit niet was moesten we meteen doorgeven zodat we iemand anders zouden krijgen. Het is essentieel om een goede relatie te hebben met de psycholoog en op ons gemak te voelen. Deze eerste twee sessies hebben als doel kennismaking. Vooral voor haar om een beeld te krijgen over mijn levensverhaal. Maar ook om relaties te kunnen leggen tussen gebeurtenissen in mijn levensverhaal, mijn levensstijl en mijn relatie met het eten. In de laatste sessie hebben we een genogram gedaan. Het is echt interessant om de "family ties" uitgebreid te analyseren. Je doet het niet iedere dag. Ook heel interessant is om patronen te ontdekken met betrekking tot mijn leefstijl en mijn eetgewoontes. Ik ben er van overtuigd dat deze sessies duidelijk gaan maken waarom ik bepaalde eetgewoontes heb en nog belangrijker, hoe ik deze eetgewoontes kan veranderen. 

Ik ben begonnen met het bewegen in het water. Ik vind het leuk maar ik moet nog leren om meer te gaan genieten. Maar ik ben eerlijk hierover. In de eerste week van het programma ben ik gaan rennen en dit vond ik veel leuker. Ik voelde me vrij en buiten zijn was heel fijn. Alleen, is rennen een high-impact sport. Omdat ik nu pas begin met bewegen is het advies om te beginnen met low-impact sporten, zoals het bewegen in het water. Binnen een week heb ik een afspraak met de fysiotherapeut, ik ga met hem praten en duidelijk aangeven dat ik de eerste 3 maanden blijft zwemmen maar daarna een andere activiteit wil, zoals Nordic Walking of start to run. Even afwachten wat hij hiervan vindt. 
Het grootste probleem op dit moment, buiten de dag die ik ga zwemmen, is dat ik nog geen routine heb gevonden om geregeld te sporten. Tenminste 1 of 2 keren per week. 2 keren zou ideaal zijn. 

Deze week heb ik de eerste groepssessie van voeding gehad. De theorie hiervan is voor mij helemaal bekend vanwege mijn beroep en omdat ik deze manier van eten al heb gevolgd. Toch was het heel zinvol om ervaringen uit te wisselen met de groep en tips te ontvangen van de diëtist over het omgaan met bepaalde situaties. Omdat ik de theoretische kennis al heb is me voorgesteld om deze module over te slaan en meteen aan te sluiten bij de volgende module. Alleen betekent dit dat ik ook bij een andere groep terecht kom. Daarom heb ik besloten om het niet te doen. Ik weet hoe belangrijk groepsdynamica is. En ook hoe de groep, of sommige mensen binnen de groep hulp kunnen bieden. Maar je heb wel vertrouwen nodig die opgebouwd moet worden. Als ik meteen naar een andere groep ga kan ik deze banden niet opbouwen. Dus ik blijf in de groep. Ondanks de bekende informatie zal ik zeker tips krijgen en iets nieuws leren. Binnen anderhalf week hebben we de tweede sessie. 

Gedurende deze twee weken ben ik verder gegaan met de routine in het nieuwe eetpatroon. De avond blijft mijn grootst probleem. En deze week was verschrikkelijk. Ik ben ziek geweest, heb ik me niet kunnen houden aan het geregeld eten, heb ik geen planning gemaakt voor de maaltijden. Heb ik geen volwaardige voeding gegeten. In de avond heb ik meer gegeten dan het nodig was en vooral dingen gegeten die ik niet had moeten eten. Het resultaat, 700gr. bijgekomen deze week... nou, ik weet tenminste wat de oorzaken waren. Nu moet ik loslaten en gewoon beginnen met de verandering zoals ik zo goed bezig was. Dus, up naar een goede week!

Om af te sluiten, ondanks het feit dat ik deze week ben bijgekomen, de resultaten zijn -5kg in totaal! :)

Tot straks!

Sem comentários:

Enviar um comentário