domingo, 13 de outubro de 2013

A very good week (or not?)

Esta semana, apesar de ter continuado doente com uma gripe terrível, correu bem. 

A alimentação não foi um problema. Embora as noitinhas continuem a ser O grande problema. Continuo a não conseguir controlar o comer "algo" cerca de 2-3 horas depois do jantar. Já tentei analisar a situação ou as diferentes situações, mas não vejo nenhum padrão para explicar o porquê. Interessante foi que no dia em que fui à natação foi o único dia em que consegui controlar e não comi nada apesar de ter estado acordada até tarde. Faz-me pensar sim e vou falar sobre isso com a psicóloga. 
No post anterior mostrei o livro "The power of habit". Já encomendei e na terça-feira vou receber. Estou muito curiosa se conseguirei descobrir a minha "recompensa" e assim poder mudar este hábito de comer depois do jantar. Sim, porque tenho a certeza absoluta que não é fome fisiológica mas um hábito que desenvolvi. Portanto, sei que posso "desaprender" e desenvolver um hábito novo que substitua este. Como eu gostava de o conseguir de um dia para o outro... mas sei que não é possível assim, por isso tenho que ter paciência e saber esperar, qualidades que não são mesmo o meu forte. 

A actividade física foi o meu ponto forte esta semana, apesar da tosse, nariz entupido etc, etc, não me deixei desanimar. Comecei o treino para corrida que me foi dado pela fisioterapeuta do programa. Não estou a correr ainda mas a andar rápido intercalado com 2-3 vezes corrida. Esta semana fiz 3x o treino em que no primeiro treino "corri" 1 minuto e andei normalmente 3 minutos durante meia-hora. Depois andei mais 15 minutos normalmente. O segundo treino (fiz 2x) "corri" 1 minuto e andei normalmente 2 minutos durante meia-hora. Depois novamente 15 minutos a andar normalmente. Para além disso fui à natação e fizemos um treino intensivo e muito divertido! 
Fiquei muito contente comigo própria! Mas também descobri que gosto de "correr", que me faz muito bem mentalmente e que o faço com bastante prazer. A próxima semana é semana de férias e, apesar de ter que estudar para o mestrado alguns dias, já tenho o plano traçado para "correr" 3 dias! 

Sendo que a alimentação correu razoavelmente (não digo bem devido às noitinhas) e a actividade física também estava à espera de ter perdido, no mínimo, meio-quilo. Portanto, qual não foi o meu espanto ao pesar-me ontem e, em vez de ter perdido peso, ter ganho 100gr., sei que não é significativo. Por isso o que aconteceu foi que mantive o peso. Mas foi desmotivador ao início. Felizmente tenho o meu marido que me motiva e que me fez ver que é normal devido a ter aumentado a actividade física. Claro que não consegui sentir-me logo bem mas aos poucos fui entendendo. Mais tarde uma amiga explicou-me exactamente o mesmo e como também aconteceu com ela. 
Por outro lado fez-me mudar também os meus pensamentos. Ou seja, estava a cair novamente na tentação de me concentrar apenas na perda de peso. Claro que esse é um objectivo. Mas não é o objectivo principal. O meu principal objectivo é mesmo mudar o meu estilo de vida em relação aos hábitos alimentares e actividade física. E foi isso que consegui esta semana! Afinal fiz mais actividade física numa semana do que talvez no último ano! Tenho que me sentir orgulhosa por isso, orgulhosa de mim mesma que consegui ter a força e a motivação para fazê-lo! 
Também decidi que não vou mais pesar-me todas as semanas. Por um lado, pode funcionar como motivação, por outro pode não o fazer como poderia ter sido o caso. Por isso, vou passar a pesar-me 1x por mês. No programa eles desaconselham a pesagem semanal, só fazemos o controle de 3 em 3 meses. Exactamente porque o essencial é a mudança de estilo de vida: hábitos alimentares e actividade física. Vou assim seguir o conselho mas, para continuar com motivação vou fazer a pesagem 1x por mês em casa. E trabalhar muito, muito mesmo numa mudança de hábitos!

Até já!

Nederlands


Deze week is goed gegaan (ondanks het feit dat ik nog steeds ziek was met een flink verkoudheid).

De voeding door de dag heen is niet een probleem. Maar de avonden blijven HET grootste probleem. Ik kan nog steeds niet controleren het "iets" eten 2-3 uren na de avondmaaltijd. Ik heb geprobeerd te analyseren in welke omstandigheden ik ga eten maar ik kan geen patroon ontdekken. Interessant was dat ik niks gegeten heb in de avond op de dag dat ik ben gaan zwemmen. Ik ga dit met de psycholoog bespreken misschien kan ik hier iets mee om controle te krijgen over de andere avonden. 
In de vorige post heb ik het boek "The power of habit" laten zien. Ik heb het boek al besteld en ik zal het dinsdag ontvangen. Ik ben echt nieuwsgierig, vooral of ik in staat ben om de "beloning" te ontdekken om deze gewoonte te veranderen. Ja, veranderen, omdat ik zeker weet dat ik geen fysiologische honger heb, dit is een gewoonte die ik ontwikkeld heb met de tijd. En daarom weet ik dat ik deze gewoonte kan afleren en een nieuwe gewoonte aanleren die de oude gewoonte gaat vervangen.  Ik zou dit willen doen van een op de andere dag... maar ik weet ook dat dit niet mogelijk is. Ik moet geduld hebben en leren dat veranderen tijd nodig heeft, alleen zijn deze kwaliteiten niet mijn sterkste kanten.

Het bewegen was wel mijn sterkste kan deze week, ondanks het hoesten, verstopte neus enz. Ik ben begonnen met de running training die de fysiotherapeut mij gegeven heeft. Ik ren nog niet echt, ik doe hardlopen en 2-3 keer jogging. Deze week heb ik de training 3x gedaan. In de eerste training heb ik 1 minuut hardgelopen en 3 minuten gewoon gelopen in een totaal van 30 minuten. Daarna heb ik nog 15 minuten gelopen. De tweede training (heb ik 2x gedaan) heb ik 1 minuut hardgelopen en 2 minuten gewoon gelopen ook gedurende 30 minuten en daarna nog 15 minuten gelopen. En ik ben nog gaan zwemmen, we hebben een intensieve en heel leuke training gehad met de groep!
Ik was zo blij met mezelf! En daarbij heb ik nog ontdekt dat ik zo fijn vind om te rennen, ook doe ik het alleen, het doet me zo goed psychisch! Volgende week heb ik vakantie en, ondanks dat ik moet studeren en werken aan mijn opdrachten van de master, heb ik als doel 3 dagen te gaan rennen!

Omdat de voeding redelijk is gegaan (ik zeg niet goed is gegaan vanwege de avonden) en het bewegen goed is gegaan had ik verwacht om deze week minimaal een half kilo te verliezen. Toen ik me gisteren heb gewogen was ik dus verrast en niet blij dat ik geen gewicht had verloren. In tegendeel ik was 100gr. bijgekomen. Ik weet dat 100gr. geen betekenis heeft en dat mijn gewicht stabiel is gebleven. Maar, voor een tijd, voelde ik me boos en zonder motivatie om door te gaan. Gelukkig heb ik mijn man! Hij motiveert me heel erg en heeft me laten zien dat het normaal is dat dit gebeurt omdat ik meer heb bewogen. En eigenlijk wist ik dat ook, maar op dat moment denk je niet echt aan wat je weet, maar word je meegenomen in je gevoelens. Dus alleen maar goed dat er iemand is die je helpt om rationeel te gaan denken en je motiveert! Logisch heb ik me niet meteen blij en tevreden gevoeld maar ik ben wel anders gaan denken. 
Dit heeft me dus heel hard aan het denken gezet en mijn gedachtengang veranderd. Ik ging me weer alleen concentreren op het verliezen van gewicht. Zeker is dat een doel. Maat het is niet mijn belangrijkst doel. Mijn belangrijkst doel is mijn leefstijl te gaan veranderen met betrekking tot het eten en het bewegen. En deze week heb ik een grote stap gezet richting dit doel! Ik heb deze week waarschijnlijk meer bewogen dan het afgelopen jaar! Ik moet trots op mezelf zijn omdat ik de kracht en de motivatie heb gevonden om dit te doen!
Tegelijkertijd heb ik ook besloten dat ik me niet iedere week ga wegen. Het kan motiverende gaan werken maar het kan ook demotiverende zijn zoals ik deze keer heb ervaren. Daarom ga ik me nu 1x per maand wegen. In het programma raden ze het af om wekelijkse te wegen, ze controleren het gewicht en de buikomvang om de 3 maanden. Juist omdat het veranderen van de leefstijl centraal staat en niet het verliezen van gewicht, deze is een consequentie van de verandering van de leefstijl. Ik ga dus het advies gedeeltelijk volgen, en 1x per maand wegen om toch de motivatie te versterken. En veel gaan werken aan het veranderen van gewoontes!

Tot straks!

2 comentários:

  1. Hoje vim só deixar uma beijoca :)))

    Tudo bem?

    Tive saudades :(((

    ResponderEliminar
  2. Maria linda!!!!!!!!!!!!!!!!!! Que bom ler-te por aqui!!!!!!! :) :) :)
    Está tudo bem sim!
    Beijinhos e vou passar pelo teu cantinho!

    ResponderEliminar